MINI EN DUURZAAMHEID – TOELEVERINGSKETENS

"DIT IS ECHT DETECTIVEWERK."

MINI duurzaamheid - Ferdinand Geckeler - compliance toeleveringsketen MINI duurzaamheid - Ferdinand Geckeler - compliance toeleveringsketen

Ferdinand Geckeler is al 13 jaar verantwoordelijk voor het supply chain management bij MINI, wat betekent dat ook hij zorg draagt voor de verantwoorde productie van auto's. Oftewel: zorgen dat het netwerk van toeleveranciers voldoet aan strenge milieu-eisen en sociale normen. Het klinkt misschien banaal, maar daar is het speurneusinstinct van een detective voor nodig, zo legt de in München woonachtige Geckeler uit:

MINI gaat in 2030 voor 100% elektrisch.

Daar staan wij helemaal achter! We jagen nu al duurzaamheidsstrategieën na die invloed hebben op toeleveringsketens en materialen, elektrificatie, fabrieken en URBAN-X, ons start-up-programma. Je kunt hier meer over ontdekken in onze duurzaamheidsserie "BIG LOVE FOR THE PLANET: zo gaat MINI de toekomst tegemoet".
MINI duurzaamheid - Ferdinand Geckeler - MINI gaat volledig elektrisch
MINI duurzaamheid - Ferdinand Geckeler - compliance toeleveringsketen

Hoe ziet een werkdag er voor jou uit?

Samen met mijn team ben ik een groot deel van de dag bezig om heel nauwkeurig de oorsprong van grondstoffen en de verwerking daarvan te bestuderen. Daarvoor analyseren we van begin tot eind de toeleveringsketen van elk materiaal en evalueren we de risico's om te voldoen aan onze strenge specificaties en hoge eisen. Datzelfde verwachten we van onze leveranciers, vooral bij ruwe grondstoffen zoals mica, bijvoorbeeld.

Wat is mica en waar komt het vandaan?

Mica is de benaming voor een groep mineralen die bekend staan als plaatsilicaten. Die zitten in graniet, marmer en zandsteen. Doordat mica heel hittebestendig en elektrisch isolerend is, is het geschikt voor gebruik in allerlei onderdelen, bijvoorbeeld de elektronicasystemen van een MINI. Dit mineraal zit ook in de kleurpigmenten van bepaalde cosmetica- en verfproducten. Het probleem met mica is dat het soms afkomstig is uit mijnen zonder toezicht, of zelfs uit illegale mijnen, en soms uit de meest arme delen van de wereld. Daardoor is het vaak heel lastig om de bron te traceren.

Dat klinkt als een grote uitdaging

Dat klopt absoluut! Een toeleveringsketen, oftewel de route van mijn naar MINI, is een complex netwerk van talloze relaties tussen leveranciers. Wij maken de toeleveringsketens inzichtelijk – vanaf de winning en verdere verwerking van de mineralen tot aan het gebruik ervan door onze onderaannemers of in onze fabriek. Maar we beseffen heel goed dat we de afkomst van mica niet kunnen vaststellen door middel van alleen transparantie en audits of inspecties ter plekke. De problemen zijn vele malen complexer, vooral in de mijngebieden. Daarom houden wij erkende principes aan, zoals ‘empowerment before withdrawal’ – dat houdt in dat we ons niet meteen terugtrekken uit een toeleveringsketen als we alleen een vermoeden hebben, maar dat we ons best doen om ontwikkelingshulp te bieden. Zo willen we de leef- en werkomstandigheden van de mensen uit die regio's verbeteren en alles doen om kinderarbeid uit te sluiten.
MINI duurzaamheid - Ferdinand Geckeler - transparantie toeleveringsketen
MINI duurzaamheid - Ferdinand Geckeler - beheer toeleveringsketen

Hoe ga je overtredingen tegen?

Kijkend naar de toeleveringsketens van grondstoffen, richten we ons op onderzoek en risico-analyses om de traceerbaarheid te garanderen. Dat is echt detectivewerk, want we nemen elke productie- en leveringsstap onder de loep. Voordat we een nieuw model gaan produceren, bedenken we welke materialen we echt nodig hebben voor welk onderdeel. Ook bevatten al onze contracten met leveranciers clausules die aansluiten bij de ‘Framework Principles on Human Rights and the Environment’ van de VN of de Richtlijnen voor Multinationale Ondernemingen van de OESO.

Kun je dit wel controleren vanuit München en de MINI fabriek in Oxford?

Elke dag betekent weer een nieuwe uitdaging. Dankzij regelmatige trainingen, inspecties en audits bij onderaannemers door onafhankelijke instanties kunnen we nagaan of onze toeleveringsketens functioneren zoals we willen. Daar horen ook controles ter plekke bij – aangekondigd of onaangekondigd.

Hoe blijf je gemotiveerd?

Onze missie is om de productie in de auto-industrie heel transparant te maken. Dat is geen eenvoudige opgave, maar het is de moeite waard om ervoor te strijden.

THERE IS NO PLANET B.

We zijn allemaal verantwoordelijk voor het behoud en de bescherming van ons milieu. Daarom hebben we bij MINI een ambitieus doel voor onszelf opgesteld: het gehele modellenaanbod van ons merk moet vanaf 2030 volledig elektrisch zijn. Maar dat is niet het enige: we willen ook dat onze toeleveringsketens eerlijk en transparant zijn, dat onze fabrieken weinig energie verbruiken en rekening houden met de menselijke maat, en dat onze materialen recyclebaar zijn en grondstoffen sparen. Wij willen anderen de weg wijzen – en zo veel mogelijk mensen laten meedoen. Waarom doen we dat? Het zit in onze genen.

Bij MINI stond het altijd al centraal om van iets kleins iets groots te maken. De eerste Mini werd eind jaren 50 gemaakt, toen de industriële westerse landen door de Suezcrisis tot het besef kwamen dat fossiele brandstoffen niet onuitputtelijk zijn. Sindsdien tracht MINI een mobiliteitsmerk neer te zetten dat auto's creëert die binnen de beperkte ruimte van de stad de Go-Kart feeling combineren met bewustzijn voor de omgeving. Dat zijn we verplicht aan onze samenleving en aan toekomstige generaties.

MINI duurzaamheid - Ferdinand Geckeler - no planet B