ELEKTRISCH RIJDEN.

MINI Electric – Electric MINI 3-Deurs – MINI SE Countryman

ELEKTRISCHE AANDRIJVING.

De elektrificatie van de aandrijflijn is de mobiliteit voor de toekomst. Laten we eens kijken naar de verschillende MINI systemen en enkele veelgebruikte termen.

MINI elektrisch rijden – het onderscheid

BATTERIJ-ELEKTRISCHE AUTO'S.

MINI electric – elektrisch rijden – accu

MEDE MOGELIJK GEMAAKT DOOR LITHIUM.

Batterij-elektrische auto's (BEV's) worden opgeladen aan een externe stroomvoorziening en door middel van regeneratief remmen. Er is geen benzine of diesel nodig en ze produceren zelf geen emissie.

MINI elektrisch rijden – het onderscheid
MINI elektrisch rijden – motor – aandrijving en onderstel

DE AANDRIJFLIJN.

De hoogvoltage lithium-ion accu (1) heeft een T-vorm en is in de lengte van de auto geplaatst. Het zwaartepunt ligt veel lager dan bij een MINI met benzinemotor, wat zorgt voor een betere stabiliteit en een nog dynamischere handling.

De elektromotor (2) is voorin geplaatst en drijft direct de voorwielen aan. De elektromotor levert net zo veel vermogen als de 2,0-liter benzinemotor in de Cooper S.

De transmissie en andere geïntegreerde elektronische systemen (3) zijn ook onder de motorkap van de nieuwe MINI Electric te vinden. De laadaansluiting (4) zit aan de linker side scuttle.

HET RIJDEN.

Dynamisch en toch soepel. Het compacte aandrijfsysteem van de volledig elektrische MINI zorgt voor extreem weinig vibraties en laat de auto vrijwel geruisloos rijden.

Snel en direct. De volledig elektrische MINI levert direct het volledige koppel voor een spannende dynamiek, acceleratie zonder vertragingen, zonder schakelonderbrekingen en met een zeer responsieve rijkarakteristiek.

Rijden met één pedaal. Voor het rijden is grotendeels maar één pedaal nodig. Accelereren gaat gewoon met het stroompedaal. Met het loslaten van het pedaal laadt de accu weer op dankzij de vrijkomende remenergie en uiteindelijk komt de MINI tot stilstand.

MINI elektrisch rijden – zilver en zwart – zijaanzicht

MINI ELECTRIC

Electric Consumption (combined): 15,2 - 15,8 kWh/100km CO2-Emissions (combined): 0 g/km disclaimer
grijze scheidingslijn

KOSTEN BESPAREN.

Minder is meer met de MINI Electric. Het gaat erom de dingen simpel te houden. Er zijn minder onderdelen die onderhoud nodig hebben dan bij een auto met benzinemotor. Het in topconditie houden van de auto kost ook veel minder.

MINI elektrisch rijden – het onderscheid
volledig elektrische MINI – zilver en zwart – zijaanzicht
MINI ELECTRIC.

DE MEEST GEAVANCEERDE MINI.

From € 36.200, -

MINI ELECTRIC

Electric Consumption (combined): 15,2 - 15,8 kWh/100km CO2-Emissions (combined): 0 g/km disclaimer
MINI elektrisch rijden – het onderscheid

MINI PLUG-IN HYBRIDE.

MINI Electric – elektrisch rijden – laadstation

PHEV – HET BESTE UIT TWEE ENERGIEBRONNEN.

Plug-in Hybride Electric Vehicles (PHEV's) combineren een elektromotor en een conventionele verbrandingsmotor.

De MINI Countryman Cooper SE ALL4 levert 162 kW (220 pk). De nieuwste generatie accutechnologie maakt het mogelijk om volledig elektrisch en emissievrij te rijden. In de meest gunstige situatie rijd je in de stad elektrisch en gebruik je de brandstofmotor voor langere afstanden.

De plug-in hybride is gemakkelijk thuis of op het werk op te laden aan een stopcontact – of bij een openbaar laadstation.

MINI elektrisch rijden – het onderscheid
MINI Electric – motor – aandrijving en onderstel

DE AANDRIJFLIJN.

De TwinPower Turbo motor onder de motorkap (1) drijft de voorwielen aan. De brandstoftank is achterin geplaatst (2).

In volledig elektrische modus heeft de MINI achterwielaandrijving – waarbij de elektromotor (3) achterin is geplaatst en de achterwielen aandrijft.

De accu en de elektronica zijn onder de achterbank gepositioneerd (4).

HET RIJDEN.

Spontane vermogensafgifte.Directe acceleratie van 0-100 km/h in 7,3 seconden.

Recuperatie of reneratie van remenergie.Bij het remmen of uitrollen laadt de accu weer op. De energie wordt ‘opgevangen’ en opgeslagen in de accu.

ALL4 vierwielaandrijving.Die optimaliseert de tractie en stabiliteit bij slecht weer en slecht wegdek, zodat de bestuurder snel en nauwkeurig kan reageren op de veranderende situatie.

De MINI Countryman Cooper SE ALL4 kan beide krachtbronnen afzonderlijk gebruiken, maar ook samen om zo een krachtige vierwielaandrijving te creëren.

MINI Cooper Countryman SE ALL4 – zilver en zwart – zijaanzicht

Cooper SE ALL4 Countryman

Fuel Consumption (combined): 1,7 - 1,9 l/100 km Electric Consumption (combined): 14,8 - 15,5 kWh/100km CO2-Emissions (combined): 39 - 44 g/km disclaimer
MINI Cooper Countryman SE ALL4 – zilver en zwart – zijaanzicht
MINI COUNTRYMAN PLUG-IN HYBRIDE.

NU OP DE WEG.

From € 41.607, -

Cooper SE ALL4 Countryman

Fuel Consumption (combined): 1,7 - 1,9 l/100 km Electric Consumption (combined): 14,8 - 15,5 kWh/100km CO2-Emissions (combined): 39 - 44 g/km disclaimer
MINI elektrisch rijden – het onderscheid

ANDERE EV-CONCEPTEN.

Er zijn nog twee andere elektrische aandrijfmogelijkheden.

MILD HYBRIDS.

Regeneratief remmen wint bij het afremmen energie terug die normaal gesproken verloren zou gaan. Deze energie wordt op een later moment weer gebruikt om de brandstofmotor te ondersteunen, zodat deze minder brandstof verbruikt. 

Een mild hybrid kan niet direct via een oplaadpunt worden opgeladen.

MINI Electric – elektrisch rijden – MINI Electric geel logo
MINI Electric – motor – aandrijving en onderstel

BRANDSTOFCEL-EV'S – KRIJGEN ENERGIE VAN WATERSTOF.

Ook elektrische auto's met brandstofcel worden aangedreven door een elektromotor. Het verschil is dat zij de elektriciteit zelf produceren.

In tegenstelling tot BEV's en PHEV's krijgen zij hun stroom niet van een ingebouwde oplaadbare accu. In plaats daarvan hebben waterstofauto's hun eigen efficiënte elektriciteitscentrale aan boord – de brandstofcel.

MINI elektrisch rijden – het onderscheid
MINI elektrisch rijden – het onderscheid
MINI elektrisch rijden – overzicht
OPLADEN.

THUIS EN ONDERWEG.

‘Brandstof tanken’ kan overal – waar je ook bent.

MINI elektrisch rijden – actieradius
ACTIERADIUS.

ZO KOM JE NOG VERDER.

We kijken naar de belangrijkste factoren die invloed hebben op de actieradius van een elektrische auto.
MINI elektrisch rijden – het onderscheid