ELEKTRISCH RIJDEN

MINI Electric – Electric MINI 3-Deurs – MINI SE Countryman

ELEKTRISCHE AUTO.

De elektrificatie van de aandrijflijn is de mobiliteit voor de toekomst. Laten we eens kijken naar de verschillende MINI systemen en enkele veelgebruikte termen.

MINI elektrisch rijden – het onderscheid

BATTERIJ-ELEKTRISCHE AUTO'S.

MINI electric – elektrisch rijden – accu

MEDE MOGELIJK GEMAAKT DOOR LITHIUM.

Batterij-elektrische auto's (BEV's) worden opgeladen aan een externe stroomvoorziening en door middel van regeneratief remmen. Er is geen benzine of diesel nodig en ze produceren zelf geen emissie.

MINI elektrisch rijden – het onderscheid
MINI elektrisch rijden – motor – aandrijving en onderstel

DE AANDRIJFLIJN.

De hoogvoltage lithium-ion accu (1) heeft een T-vorm en is in de lengte van de auto geplaatst. Het zwaartepunt ligt veel lager dan bij een MINI met benzinemotor, wat zorgt voor een betere stabiliteit en een nog dynamischere handling.

De elektromotor (2) is voorin geplaatst en drijft direct de voorwielen aan. De elektromotor levert net zo veel vermogen als de 2,0-liter benzinemotor in de Cooper S.

De transmissie en andere geïntegreerde elektronische systemen (3) zijn ook onder de motorkap van de nieuwe MINI Electric te vinden. De laadaansluiting (4) zit aan de linker side scuttle.

elektrisch RIJDEN.

Dynamisch en toch soepel. Het compacte aandrijfsysteem van de volledig elektrische MINI zorgt voor extreem weinig vibraties en laat de auto vrijwel geruisloos rijden.

Snel en direct. De volledig elektrische MINI levert direct het volledige koppel voor een spannende dynamiek, acceleratie zonder vertragingen, zonder schakelonderbrekingen en met een zeer responsieve rijkarakteristiek.

Rijden met één pedaal. Voor het rijden is grotendeels maar één pedaal nodig. Accelereren gaat gewoon met het stroompedaal. Met het loslaten van het pedaal laadt de accu weer op dankzij de vrijkomende remenergie en uiteindelijk komt de MINI tot stilstand.

MINI combineert elektrisch rijden met de ultieme Go-Kart feeling.

MINI elektrisch rijden – zilver en zwart – zijaanzicht


ELECTRIC :

Elektrisch verbruik (gecombineerd) 18,1 - 15,2 kWh/100km disclaimer CO2 uitstoot (gecombineerd) 0 g/km disclaimer Elektrische range (WLTP gecombineerd) 234 - 226 disclaimer Elektrische range (WLTP stad) 313 - 297 disclaimer
grijze scheidingslijn

KOSTEN BESPAREN.

Minder is meer met de MINI Electric. Het gaat erom de dingen simpel te houden. Er zijn minder onderdelen die onderhoud nodig hebben dan bij een auto met benzinemotor. Het in topconditie houden van de auto kost ook veel minder.

MINI elektrisch rijden – het onderscheid
volledig elektrische MINI – zilver en zwart – zijaanzicht
MINI ELECTRIC.

DE MEEST GEAVANCEERDE MINI.



ELECTRIC :

Elektrisch verbruik (gecombineerd) 18,1 - 15,2 kWh/100km disclaimer CO2 uitstoot (gecombineerd) 0 g/km disclaimer Elektrische range (WLTP gecombineerd) 234 - 226 disclaimer Elektrische range (WLTP stad) 313 - 297 disclaimer

MINI Electric rijders aan het woord.

Ben je benieuwd of een elektrische MINI – de MINI Electric – iets voor jou is? Twijfel je nog over elektrisch rijden, de wegligging of het gedoe rondom (snel)laden en wil je eens weten hoe ‘echte’ MINI Electric rijders hun auto en elektrisch rijden ervaren? Wij vroegen vier MINI Electric rijders of zij als ervaringsdeskundigen meer konden vertellen over hun ervaringen met de MINI Electric in de praktijk.
MINI Electric rijders aan het woord
MINI elektrisch rijden – het onderscheid

MINI PLUG-IN HYBRIDE.

MINI Electric – elektrisch rijden – laadstation

PHEV – HET BESTE UIT TWEE ENERGIEBRONNEN.

Plug-in Hybride Electric Vehicles (PHEV's) combineren een elektromotor en een conventionele verbrandingsmotor.

De MINI Countryman Cooper SE ALL4 levert 162 kW (220 pk). De nieuwste generatie accutechnologie maakt het mogelijk om volledig elektrisch en emissievrij te rijden. In de meest gunstige situatie rijd je in de stad elektrisch en gebruik je de brandstofmotor voor langere afstanden.

De plug-in hybride is gemakkelijk thuis of op het werk op te laden aan een stopcontact – of bij een openbaar laadstation.

MINI elektrisch rijden – het onderscheid
MINI Electric – motor – aandrijving en onderstel

DE AANDRIJFLIJN.

De TwinPower Turbo motor onder de motorkap (1) drijft de voorwielen aan. De brandstoftank is achterin geplaatst (2).

In volledig elektrische modus heeft de MINI achterwielaandrijving – waarbij de elektromotor (3) achterin is geplaatst en de achterwielen aandrijft.

De accu en de elektronica zijn onder de achterbank gepositioneerd (4).

het RIJDEN.

Spontane vermogensafgifte. Directe acceleratie van 0-100 km/h in 7,3 seconden.

Recuperatie of regeneratie van remenergie. Bij het remmen of uitrollen laadt de accu weer op. De energie wordt ‘opgevangen’ en opgeslagen in de accu.

ALL4 vierwielaandrijving. Die optimaliseert de tractie en stabiliteit bij slecht weer en slecht wegdek, zodat de bestuurder snel en nauwkeurig kan reageren op de veranderende situatie.

De MINI Countryman Cooper SE ALL4 kan beide krachtbronnen afzonderlijk gebruiken, maar ook samen om zo een krachtige vierwielaandrijving te creëren.

MINI Cooper Countryman SE ALL4 – zilver en zwart – zijaanzicht


Cooper SE ALL4 Countryman :

Brandstof verbruik (gecombineerd) 2,0 - 1,8 l/100km disclaimer Elektrisch verbruik (gecombineerd) 13,9 - 13,5 kWh/100km CO2 emissies (gecombineerd): 44 - 39 g/km disclaimer CO2 uitstoot (WLTP gecombineerd) 44 - 40 g/km disclaimer Elektrische range (WLTP gecombineerd) 52 - 50 disclaimer Elektrische range (WLTP stad) 61 disclaimer
MINI Cooper Countryman SE ALL4 – zilver en zwart – zijaanzicht
MINI COUNTRYMAN PLUG-IN HYBRIDE.

NU OP DE WEG.

MINI elektrisch rijden – het onderscheid

ANDERE EV-CONCEPTEN.

Er zijn nog twee andere elektrische aandrijfmogelijkheden.

MILD HYBRIDS - WEK JE EIGEN ENERGIE OP.

Regeneratief remmen wint bij het afremmen energie terug die normaal gesproken verloren zou gaan. Deze energie wordt op een later moment weer gebruikt om de brandstofmotor te ondersteunen, zodat deze minder brandstof verbruikt. 

Een mild hybrid kan niet direct via een oplaadpunt worden opgeladen.

MINI Electric – elektrisch rijden – MINI Electric geel logo
MINI Electric – motor – aandrijving en onderstel

BRANDSTOFCEL-EV'S – KRIJGEN ENERGIE VAN WATERSTOF.

Ook elektrische auto's met brandstofcel worden aangedreven door een elektromotor. Het verschil is dat zij de elektriciteit zelf produceren.

In tegenstelling tot BEV's en PHEV's krijgen zij hun stroom niet van een ingebouwde oplaadbare accu. In plaats daarvan hebben waterstofauto's hun eigen efficiënte elektriciteitscentrale aan boord – de brandstofcel.

MINI elektrisch rijden – het onderscheid

VEELGESTELDE VRAGEN.

 

THUIS LADEN.

HOE INSTALLEER IK DE WALLBOX?

Voor een vakkundige installatie van je MINI Wallbox adviseren wij onze installatieservice. Bestel deze eenvoudig samen met de MINI Wallbox bij je MINI dealer. Advies, installatie en inbedrijfstelling van je privélaadstation wordt verzorgd door onze officiële installatiepartner.

  • Je voordelen in één oogopslag:
  • Inspectie van elektrische aansluitvereisten bij je woning.
  • Aanbeveling van geschikte installatielocaties op basis van je persoonlijke parkeersituatie.
  • Installatie, aansluiting en inbedrijfstelling op de door jou gekozen installatielocatie (inclusief aanleggen van max. 2 m opbouwbekabeling).
  • Instructie over het laadproces.
  • 24 maanden garantie.
AAN WELKE VOORWAARDEN MOET MIJN GARAGE VOLDOEN?

Wij adviseren een 3 fase-aansluiting met een beveiliging van min. 16 A – daarmee kan de auto met 11 kW worden geladen. Een 3 fase-verbinding van 32 A is absoluut toekomstbestendig. Alle PHEV's kunnen op de MINI Wallbox Essential 1-fasig met max. 3,7 kW worden geladen.

WELKE VOORDELEN HEEFT DE MINI WALLBOX ESSENTIAL?

Kortere laadtijd: max. 7,4 kW (1-fase) resp. 11 kW (3-fase), kabellengte 5,0 meter, comfortabele kabel-opbergmogelijkheid, geïntegreerde foutstroomdetectie (‘DC-Leakage’).

KAN IK MET DE WALLBOX OOK AUTO'S VAN ANDERE MERKEN OPLADEN?

Ja, als je een Type 2 laadstekker of een CCS laadstekker (combi-stekker) gebruikt.

WELKE LENGTE HEEFT DE KABEL VAN DE MINI WALLBOX ESSENTIAL?

5 meter, vast aan de Wallbox gemonteerd.

KAN DE KABEL VAN DE WALLBOX WORDEN VERWIJDERD?

De kabel kan niet van de wallbox worden verwijderd.

MAG DE WALLBOX BUITENSHUIS WORDEN GEÏNSTALLEERD?

Ja, de MINI Wallbox Essential is gecertificeerd volgens beschermklasse IP 54 voor gebruik buitenshuis. Een extra bescherming tegen weersomstandigheden is niet absoluut noodzakelijk. De wallbox is ontwikkeld en gecertificeerd voor gebruik buitenshuis. Om redenen van comfort raden we echter aan om hem binnenshuis te installeren; dit voorkomt bovendien sneeuw- en ijsvorming op de wallbox tijdens de winter en houdt je wallbox langer vrij van vuil en mos. Download hieronder de installatie PDF.

IS ER BIJ GEBRUIK VAN DE WALLBOX SPRAKE VAN STRALINGSBELASTING?

Nee, omvangrijke elektromagnetische compatibiliteitstests hebben aangetoond dat de MINI Wallbox Essential geen straling genereert.

IS DE WALLBOX AFSLUITBAAR?

Tijdens de laadprocedure is de laadkabel vergrendeld (met het afsluiten van de auto). Download hieronder de installatie PDF.

KAN DE AUTO PERMANENT OP DE WALLBOX AANGESLOTEN BLIJVEN, ZELFS ALS IK MEERDERE WEKEN OP VAKANTIE BEN?

Ja, ook dan is er sprake van een constant verbruik, al is het maar klein.

MET WIE NEEM IK CONTACT OP BIJ PROBLEMEN MET DE WALLBOX?

Als je na de installatie van de Wallbox problemen ondervindt of als je Wallbox defect is, kun je op elk gewenst moment contact met ons opnemen via onze MINI Hotline: 0800-0321 of met onze E-mobility specialisten Douwe en Ciriel: 070–4147516.

MINI CHARGING.

HOE KAN IK DE MINI CHARGING LAADSTATIONS VINDEN?

Met het MINI navigatiesysteem vind je rechtstreeks alle laadstations van het MINI Charging-netwerk.

Je kunt ook zoeken naar laadstations: als je in het navigatiesysteem als speciale bestemming laadstations invoert, verschijnt er een lijst met laadstations in je omgeving.

Een andere mogelijkheid is de MINI Charging-app, waarmee je alle beschikbare laadstations op je smartphone kunt bekijken.

HOE WERKT HET LADEN BIJ HET LAADSTATION?

Met de MINI Charging Card of de MINI Charging-app kun je de laadstations ontgrendelen en de laadprocedure starten.

Sommige laadstations kunnen worden gebruikt met de MINI Charging-app. De app met geïntegreerde QR-codescanner is eenvoudig te gebruiken en net zo eenvoudig te installeren. Download hiertoe de app, open deze en voer je MINI Charging-contractnummer en je pincode in.

HOE VINDT DE BETALING PLAATS?

Het laden van je auto gebeurt zonder contant geld; je betaalt eenvoudig door maandelijkse afschrijving van je rekening. Met je online MINI Charging-account heb je altijd een overzicht van je laadsessies en de kosten.

WAAROP MOET BIJ HET LADEN worden gelet?

  1. Schakel de motor uit en activeer de parkeerrem.
  2. Stel indien nodig vooraf de stroomsterkte in.
  3. Gebruik geen verlengkabels.
  4. Sluit de laadkabel altijd in deze volgorde aan en maak hem ook in deze volgorde los:

 

Aankoppelen:

  1. Sluit de kabel aan op het stopcontact.
  2. Sluit de kabel aan op de auto.

 

Loskoppelen:

  1. Koppel de kabel los van de auto.
  2. Koppel de kabel los van het stopcontact.

 

LED indicatie:

  • Witte verlichting: signaalverlichting
  • Rode verlichting: fout bij het laden
  • Oranje verlichting: Initialisatie
  • Blauwe verlichting: laden actief
  • Groene verlichting: laden voltooid

 

5. Sluit de auto af. De laadprocedure begint pas wanneer de auto is afgesloten.

ZIJN ER VERSCHILLEN BIJ HET LADEN MET WISSELSTROOM (AC) EN MET GELIJKSTROOM (DC**)?

Normaal laden met wisselstroom (AC):
Vooral 's nachts maar ook overdag kan je auto efficiënt worden geladen. In vergelijking met een huisstopcontact heeft een AC-laadstation een hoger vermogen en kan de accu binnen enkele uren worden opgeladen. Dit type laadstation wordt aangeduid met de afkorting AC.

Snelladen met gelijkstroom (DC):
Wanneer snelladen vereist is, tonen DC-snellaadstations hun voordelen. Terwijl je winkelt of gaat lunchen, wordt de accu van je auto snel opgeladen. De laadprocedure duurt ongeveer 30 tot 40 minuten. Dit type laadstation wordt kortweg een DC-laadstation genoemd.

HULP BIJ PROBLEMEN MET HET LAADSTATION?

Let op: Neem bij problemen met het laadstation contact op met de beheerder van het laadstation. Het nummer staat normaliter op het laadstation.

CONTACTPERSOON

MINI Charging telefoon: +31 70 701 3064

E-mail: nl@MINI-charging.com

Openingstijden: MINI Charging is op werkdagen bereikbaar van 08.00 uur tot 19.00 uur.

MINI Klantenservice telefoon: 0800 – 099 22 35

E-mail: MINIklantenservice@MINI.nl

Openingstijden: Onze klantenservice is op werkdagen bereikbaar van 08.00 uur tot 19.00 uur en op zaterdag en zondag van 10.00 uur tot 18.00 uur.

MILIEU- EN SOCIALE STANDAARDEN IN HET LEVERANCIERSNETWERK.

WAT ZIJN DE BELANGRIJKSTE GRONDSTOFFEN DIE WORDEN GEBRUIKT VOOR DE HOOGVOLTAGE OPSLAG VAN DE MINI ELECTRIC EN WAT DOE JE OM TE ZORGEN DAT ZE VERANTWOORD WORDEN GEWONNEN?

De belangrijkste grondstoffen voor de hoogvoltage-accu zijn kobalt, lithium, grafiet en nikkel. De ommanteling van de hoogvoltage-accu is gemaakt van aluminium. MINI (BMW Group) spant zich in voor een toeleveringsketen die verantwoordelijk en duurzaam is en die voldoet aan onze eigen hoge ethische en mensenrechten standaarden. Elke leverancier moet informatie verstrekken over de implementatie van milieu-, sociale en bestuursnormen, inclusief respect voor mensenrechten en het verbod op dwangarbeid.

We werken nauw samen met belangrijke leveranciers van grondstoffen om ervoor te zorgen dat alle materialen op verantwoorde wijze worden gewonnen, zowel om het milieu te beschermen en te verbeteren als om de veiligheid en het welzijn van de werknemers op elk punt in de toeleveringsketen te waarborgen. We blijven ook onze logistieke operaties stroomlijnen om de impact van het transport van onderdelen naar onze fabrieken te verminderen.

KEN JE DE BRONNEN VAN DEZE GRONDSTOFFEN EN HOE ZORG JE ERVOOR DAT JOUW LEVERANCIERS VOLDOEN AAN DE DUURZAAMHEIDSEISEN?

MINI (BMW Group) kijkt zeer nauwkeurig en kritisch naar de herkomst van onze grondstoffen. Bij het selecteren van leveranciers houden we ons aan de OECD, Due Diligence-richtlijnen voor verantwoord zakelijk gedrag. Bovendien verplichten we onze directe leveranciers om samen met hun eigen leveranciers aan onze duurzaamheidseisen te voldoen. De transparantie van de leveranciersnetwerken is de basis voor het waarborgen van onze duurzaamheidseisen met betrekking tot onze leveranciers.

HOE WAARBORG JE DAT KOBALT OP EEN VERANTWOORDE WIJZE WORDT GEWONNEN?

Samen met BASF, Samsung SDI en Samsung Electronics zetten we ons in voor duurzame kobaltwinning. In een gezamenlijk project in de Democratische Republiek Congo willen we ons committeren aan het verbeteren van de leef- en werkomstandigheden van lokale mensen. Om nadelige gevolgen te voorkomen of te beperken en de bevolking van Congo niet teleur te stellen, hebben we ook de Duitse Vereniging voor Internationale Samenwerking (GIZ) GmbH opdracht gegeven om via een proefproject in de Democratische Republiek Congo de arbeidsomstandigheden in de ambachtelijke kobaltwinning te verbeteren. Wij zijn ons bewust van onze verantwoordelijkheid dat de grondstoffen worden gewonnen en verwerkt onder normale omstandigheden. We zijn regelmatig ter plaatse, kennen de mijnen en de werkmethoden van onze partners en zorgen voor een schone winning.

Om de behoefte aan kritische grondstoffen zoals kobalt in het algemeen te beperken, streeft de BMW Group daarnaast naar een hoog aandeel gerecycled kobalt in de accucellen.

WELKE STAPPEN NEEM JE OM TE ZORGEN DAT HET AANKOOPPROCES VOOR ALUMINIUM EERLIJK EN DUURZAAM IS?

Bij het aankoopproces van aluminium kopen we niet alleen in voor onze eigen behoeften, maar stellen we dit materiaal ook beschikbaar aan onze leveranciers, betrouwbaar en tegen redelijke prijzen. Dit zorgt voor meer planningszekerheid aan beide kanten. Om in de toekomst te kunnen voldoen aan onze langetermijnvraag naar duurzaam geproduceerd aluminium, sloot de BMW Group zich als eerste autofabrikant aan bij het Aluminium Stewardship Initiative – waarbij actief eisen worden gesteld aan ecologische en sociale duurzaamheid voor gecertificeerd aluminium in de hele aluminiumwaardeketen – van de mijn tot het recyclingproces. Bovendien streven we ernaar om meer gerecycled aluninium te gebruiken in onze productieprocessen. Het hergebruik van materialen heeft een positief effect op met name de volgende duurzaamheidsaspecten: biodiversiteit, CO2 uitstoot (vooral bij grondstoffen met energie-intensieve productie zoals aluminium, staal en koper) en vermindering van afval. Het gemiddelde aandeel gerecycled aluminium in onze auto's is 20%. Voor aluminium gietlegeringen is dit 40%. We werken samen met het Aluminium Stewardship Initiative aan de certificering van onze aluminiumpartners volgens de geschetste duurzaamheidsnorm. Ga voor meer informatie naar aluminium-stewardship.org

WAAR KOMT JE LITHIUM VANDAAN EN HOE BEWAAK JE DE DUURZAAMHEID VAN HET WINNINGSPROCES?

Het lithium dat wordt gebruikt in de onderdelen van de MINI Electric komt uit Australië. De winning is afkomstig uit afzettingen van hard gesteente, die op het gebied van duurzaamheid aan de hoogste eisen voldoen. De BMW Group blijft onderzoek doen naar hergebruik van materialen zoals lithium via accurecycling – bijvoorbeeld door herproductie of kringloopconcepten.

WELKE STAPPEN NEEM JE OM TE ZORGEN DAT JE LEVERANCIERS VOLDOEN AAN DE DUURZAAMHEIDSEISEN?

Het verkrijgen van maximaal inzicht in onze toeleveringsketen helpt ons problemen in de basis te identificeren en deze effectief aan te pakken, vaak in samenwerking met onze leveranciers en andere belanghebbenden. De toename van transparantie en efficiënte benutting van grondstoffen in onze toeleveringsketens is gebaseerd op naleving van milieu- en sociale normen zoals gedefinieerd in de BMW Group duurzaamheidsstandards voor het leveranciersnetwerk. Elke leverancier moet bij zijn aanbod rekening houden met de duurzaamheidsstandards van de BMW Group. Bovendien laten we ons leiden door internationale standaarden zoals de richtlijnen van het UN Global Compact Initiative (Davos, 01/99) en de ‘Declaration on Fundamental Principles and Rights at Work’ (Genève, 06/98), de International Labour Organization (ILO) en hun due diligence-proces met de vereisten van de ‘UN Guiding Principles on Business and Human Rights.’

Wanneer WORDT DE MINI COOPER SE GROENER DAN DE MINI COOPER S?

De ‘groenheid’ van een elektrische auto hangt uiteindelijk af van de bron van de netstroom waarmee de accu wordt gevoed. Een ander aspect van de CO2 voetafdruk tijdens de levensduur is de energie die wordt gebruikt om het accupakket te vervaardigen. Met dit in gedachten hebben tests aangetoond dat het opladen van de MINI Electric met deels hernieuwbare elektriciteit, ervoor zorgt dat al bij ongeveer 19.000 km de CO2 die vrijkomt tijdens de productie is gecompenseerd. Over een volledige levenscyclus is de uitstoot van een MINI Electric 40% (EU-mix) en 70% (mix hernieuwbare energie) lager in vergelijking met een benzine-aangedreven MINI Cooper S. Dat betekent dat de MINI Electric bij typische dagelijkse rijafstanden slechts twaalf maanden hoeft te rijden om de extra opwarming van de aarde te compenseren.

MINI elektrisch rijden – het onderscheid
MINI elektrisch rijden – stopcontact
BIG LOVE FOR THE PLANET.

DE TOEKOMST IS DUURZAAM.

Met de blik op de toekomst creeëren we samen met jullie verhalen over meer doen met minder, over kleine ideeën met grote impact en uitdagingen die we omzetten in kansen voor een duurzame toekomst.
MINI elektrisch rijden – overzicht
OPLADEN.

THUIS EN ONDERWEG.

‘Brandstof tanken’ kan overal – waar je ook bent.

MINI elektrisch rijden – actieradius
ACTIERADIUS.

ZO KOM JE NOG VERDER.

We kijken naar de belangrijkste factoren die invloed hebben op de actieradius van een elektrische auto.
MINI elektrisch rijden – het onderscheid