Onze tool waarmee u uw toestemming voor ons gebruik van cookies kunt beheren, is tijdelijk offline. Daardoor kunnen sommige functies waarvoor uw toestemming voor het gebruik van cookies nodig is, mogelijk ontbreken.
ROBERTO ROSSETTI
"IK KIJK NAAR DE KLEINE STAPJES.”
Heeft het ook invloed op je gedrag buiten je werk als je zo veel bezig bent met CO2 uitstoot, analyses en recyclaten?
Roberto Rossetti: Ja, dat heeft er zeker invloed op. Ik draag dit gedachtengoed overal met me mee. Ik stel mezelf vragen over CO2 als ik in een vliegtuig stap. Als ik eten koop, denk ik na over de hoeveelheid CO2 die al is gegenereerd tijdens de productie en het transport ervan. Ik ben me hier erg bewust van en let op de kleine details. Want ik heb ook geleerd dat wat ons écht verder brengt, de optelsom is van vele duurzame stappen. Helaas is er niet één enkele oplossing.
De ontwikkeling van een auto is een heel groot speelveld. Waar richt jij je nu op?
Roberto Rossetti: Op dit moment richt ik me vooral op de levenscyclusanalyse van CO2 uitstoot in de hele BMW Group – van gebouwen en productie tot elke gemaakte auto, ieder onderdeel en alle materialen. Zo'n levenscyclusanalyse is heel effectief bij het beschermen van het klimaat en het verlagen van de CO2. Zo zorgen we voor transparantie. Want elke auto, elk proces en elk gebouw produceert tijdens zijn levensduur CO2. Hoe nauwkeuriger we weten waar die uitstoot ontstaat, des te beter we kunnen inzetten op de vermindering daarvan. Binnen een bedrijf spelen veel factoren mee. We meten niet alle waarden zelf, maar we voegen wel alles samen. Ook de keuzes voor het juiste materiaal hebben veel effect. Door recyclaten te gebruiken heb je een veel lagere CO2 uitstoot en daardoor in het algeheel een kleinere voetafdruk. We vervuilen ook het milieu minder doordat we minder primaire grondstoffen gebruiken.
Het is ons doel om alle producten aan het eind van hun levensduur volledig te kunnen recyclen. We kunnen recyclaten hergebruiken, bijvoorbeeld industrieel afvalmateriaal zoals metaal. Ook kunnen we hernieuwbare ruwe materialen winnen uit fabrieken of uit biomassa. Natuurlijke vezels zoals vlas zijn ook erg in trek. Of plantaardige alternatieven voor leer gemaakt van kurk, cactus of paddenstoelen. We kunnen ook kunststoffen die nu nog worden gemaakt van petroleum, vervangen door bijvoorbeeld materiaal van houtafval, dat een extreem lage CO2 voetafdruk heeft.
Welke problemen en obstakels kom je onderweg tegen?
Roberto Rossetti: CO2 voetafdrukken en het verminderen van de CO2 uitstoot zijn heel complexe onderwerpen – dat maakt het lastig. We moeten zorgen dat we niet in de details blijven hangen en ons eerst op de grootste vervuilers richten. Daarna kunnen we stap voor stap verdergaan. Kwaliteit als uitdaging bij nieuwe materialen gemaakt van gerecycled materiaal had ik al vermeld. Hoeveel secundaire materialen kunnen we gebruiken als we wel onze reputatie met betrekking tot kwaliteit willen behouden? We willen ook steeds meer gebruik gaan maken van gerecycled materiaal in de productie van onze auto's. Dit moet worden gegarandeerd – met de focus op de betrouwbaarheid van de leveringen. Dat houdt in dat we vaste hoeveelheden willen bestellen bij de leveranciers met duidelijke doelstellingen. Dat geeft ook de leveranciers een extra stimulans om zich verder te specialiseren op dit gebied. Mijn sterke netwerk helpt me bij al dit soort kwesties. Er zijn zo veel partijen die samen moeten werken. De richting die we op willen is duidelijk gedefinieerd – en geaccepteerd. Dan hoeven we nu alleen nog samen te bepalen WAT en HOE.
In één zin: wat motiveert jou elke dag om aan deze doelen te werken?
Roberto Rossetti: Ik wil een mooie planeet achterlaten voor mijn kinderen! Ik hoor zelfs kleine kinderen over dit onderwerp praten. Mijn dochter zegt altijd: zet het licht uit, dit is niet goed voor het milieu. Uiteraard heeft het invloed op onze kinderen. Ik wil dat we de aarde in een goede staat van onderhoud aan hen kunnen overlaten.