Onze tool waarmee u uw toestemming voor ons gebruik van cookies kunt beheren, is tijdelijk offline. Daardoor kunnen sommige functies waarvoor uw toestemming voor het gebruik van cookies nodig is, mogelijk ontbreken.
BIG LOVE FOR THE PLANET
MINI op weg naar duurzame mobiliteit:
6 groene MINI feitjes.
We kunnen allemaal veel meer doen om zuinig en bewust te rijden en zo te werken aan een duurzamere toekomst.
Lees hieronder wat MINI doet voor een betere leefomgeving en hoe MINI rijders zelf hun ecologische voetafdruk kunnen verkleinen.
Feit 1: Groener rijden op groene stroom.
Maar zodra je erin gaat rijden, slaat de balans al snel om. Dan is elektrisch rijden beter voor het milieu dan rijden in een auto met verbrandingsmotor. Waar dat omslagpunt precies ligt, hangt sterk af van de soort stroom die wordt gebruikt om de accu op te laden. Dit is goed te zien als je een volledig elektrische MINI Electric vergelijkt met de MINI Cooper S, die op benzine rijdt. Gekeken wordt naar de mate van invloed op het broeikaseffect.
- Stel dat je je MINI Electric oplaadt met een mix van elektriciteit die in de EU gangbaar is (tot 37% afkomstig uit fossiele brandstoffen), dan heeft hij na zo'n 30.000 kilometer op de teller in totaal minder uitgestoten dan een MINI Cooper S.
- Laad je de accu op met alleen groene stroom, dan haalt de MINI Electric de MINI Cooper S al in bij 19.000 kilometer. Bij gebruik van een gemiddelde elektriciteitsmix in de EU heeft de MINI Electric tijdens zijn gehele levensduur een aardopwarmingsvermogen dat 40% lager ligt dan bij de MINI Cooper S. Bij gebruik van hernieuwbare energie is dat tot wel 70% lager.
MINI Electric: stroomverbruik in kWh/100 km (gemiddeld): 15,2–17,6 (WLTP); brandstofverbruik in l/100 km (gemiddeld): 0; CO2-emissie in g/km (gemiddeld): 0; elektrische actieradius in km: 203–234 (WLTP)
MINI Cooper S 3-deurs hatchback: brandstofverbruik in l/100 km (gemiddeld): 6,2–6,6 (WLTP); CO2-emissie in g/km (gemiddeld): 140–151 (WLTP)
Feit 2: Vergroening bij MINI.
We hebben een ambitieus doel gesteld: alle modellen moeten in 2030 volledig elektrisch zijn. Het laatste MINI model met een verbrandingsmotor wordt in 2025 geïntroduceerd.
En we zijn al goed op weg naar duurzaamheid in ons modellenaanbod. In 2019 was vijf procent van de wereldwijd verkochte MINI modellen een MINI Countryman Plug-in Hybride.
Na de lancering van de MINI Electric in 2020 steeg het aandeel elektrische modellen in de eerste helft van 2021 naar 15%. Om aan de enorme vraag naar volledig elektrische modellen te voldoen, moest MINI de productiecapaciteit zelfs verdubbelen.
MINI Countryman Plug-in Hybride ALL4: stroomverbruik in kWh/100 km (gemiddeld): 14,8–15,9 (WLTP); brandstofverbruik in l/100 km (gemiddeld): 1,7–2,1; CO2-emissie in g/km (gemiddeld): 39–47 (WLTP)
Feit 3: Blik op de toekomst.
Het perfecte voertuig voor mobiliteit in de stad? Voor MINI is dat de MINI Vision Urbanaut. Deze herinterpretatie van ruimte biedt een nieuwe kijk op mobiliteit. Je beleeft er unieke MINI momenten in. En hij gaat voorop in duurzaamheid.
De MINI Vision Urbanaut is uiteraard volledig elektrisch en ook de gebruikte materialen, waaronder gerecycled textiel in plaats van leer en chroom, benadrukken de duurzaamheid. Geheel volgens het MINI motto 'Clever Use of Space' is hij vanbinnen zo ruim mogelijk en neemt hij vanbuiten juist zo min mogelijk ruimte in.
Ook al gebruiken de meeste mensen hun auto maar 9 uur per week, toch is rijden in de MINI Vision Urbanaut meer dan zomaar een ritje. Het interieur heeft veel weg van een woonkamer met slim, flexibel ruimtegebruik. Het is de ideale plek om te ontspannen en tijd met familie en vrienden door te brengen – zelfs nadat je bestemming bereikt is.
Feit 4: Sharing is caring.
Urban Mobility staat bij MINI centraal, want te veel verkeer levert in steden talrijke problemen op. Eén daarvan is een tekort aan parken en openbare ruimte, vanwege de vele parkeerplaatsen die nodig zijn.
Een eenvoudige oplossing daarvoor is autodelen. Als mensen auto's delen met elkaar, wordt elke auto intensiever benut, terwijl het totale aantal auto's kleiner wordt. Doorgaans bespaar je ook nog geld als je een auto deelt, in plaats van bezit.
Wij hebben een bijzondere oplossing om autodelen te stimuleren: MINI eigenaars kunnen hun auto's delen met anderen via de MINI Sharing App. In Nederland en Duitsland kan dit sinds maart 2021 en in Spanje al sinds oktober 2020. Je MINI delen is heel eenvoudig. De eigenaar en alle mensen die diegene gemachtigd heeft, kunnen de MINI reserveren in de MINI Sharing App. Ook wordt daar de locatie van de MINI weergegeven en kunnen ze de auto ver- en ontgrendelen en starten. De MINI Sharing App zal ook in andere landen worden uitgerold.
Privé je auto delen is nog nooit zo simpel geweest. En zeker in steden levert het veel voordeel op voor de leefomgeving.
Feit 5: Een frisse kijk op de stad van morgen.
Leven in de stad van de toekomst, hoe ziet dat eruit? En hoe kunnen we zorgen dat die duurzamer, leuker en leefbaarder wordt? Daarvoor richtte MINI URBAN-X op, een programma dat ondersteuning biedt aan start-ups die creatieve ideeën ontwikkelen voor de steden van morgen.
Sinds de oprichting heeft URBAN-X al meer dan 70 start-ups geholpen. Een daarvan is Farmshelf in Brooklyn, New York. Farmshelf heeft een revolutionaire manier ontwikkeld om voedsel binnen te verbouwen, die in restaurants of thuis kan worden toegepast. De voedselproductie is dus op de plek waar het wordt geconsumeerd. Dat vermindert de noodzaak voor transport, opslagruimte en koeling.
Feit 6: Design ontmoet duurzaamheid.
Teruggebracht tot de essentie, gemaakt van duurzame materialen en verpakt in verfijnd design: dat omschrijft de MINI Strip. Dit conceptmodel is ontworpen door de Britse modedesigner Paul Smith. Het enige nadeel eraan is dat er maar één van bestaat.
Smith is geen onbekende als het gaat om het omtoveren van een MINI. Maar in 1999, toen hij een klassieke MINI voorzag van de kenmerkende, kleurrijke strepen, ging het hem alleen om het uiterlijk. Dit keer stond duurzaamheid voorop en stripte hij de volledig elektrische MINI Electric compleet. Hij maakte essentiële onderdelen opnieuw, maar nu van hernieuwbare materialen. De pads op het dashboard, de hoedenplank en de bovenrand van de portieren zijn bijvoorbeeld allemaal gemaakt van gerecycled kurk. De welbekende MINI Black Band voorspoilers en inzetten in voor- en achterbumper zijn 3D-geprint van gerecycled plastic.
Vanbinnen zijn de stalen carrosseriedelen felblauw gelakt, waardoor het bijna lege interieur nog aantrekkelijker oogt. De buitenkant is afgewerkt met alleen een transparante lak, waardoor kleine krasjes en andere kenmerken van de productie te zien blijven. Foutjes? Niet voor designer Paul Smith, die zijn creatie 'perfecte imperfectie' noemt.
Volgens mij hebben we
iets gemaakt dat echt uniek is.
Deze 6 feiten zijn maar voorbeelden van alles dat MINI doet om de mobiliteit van de toekomst vorm te geven. Sommige doelen hebben we al bereikt, maar de weg naar echt duurzame mobiliteit is nog lang. Gaandeweg zullen we steeds meer nieuwe manieren ontdekken om duurzamer te leven en te zijn. Maar één ding staat vast: bij MINI kijken we ernaar uit. Want duurzame mobiliteit is leuk – en al helemaal met dat go-kart gevoel.