BIG LOVE FOR THE PLANET

>
Ein MINI Cooper S Countryman ALL4 fährt durch die wunderschöne und unberührte Landschaft Islands.

8 feiten voor de toekomst: onze weg naar duurzaamheid.

Zonder duurzame productie is er geen milieuvriendelijke mobiliteit mogelijk. Daarom zoekt MINI, als merk van BMW Group, altijd naar manieren om maximale duurzaamheid te bereiken bij het winnen van grondstoffen en in de fabrieken. Lees meer en ontdek acht feiten over onze weg naar een duurzame toekomst.

Duurzaamheid begint… ja, waar begint duurzaamheid eigenlijk? Met het kopen van een elektrische auto? Met zuinig rijden?

Eén ding is duidelijk: duurzame mobiliteit begint al veel eerder dan dat. Om precies te zijn bij het winnen van grondstoffen en bij de productie in de autofabriek. Het is de moeite waard om hier eens kritisch naar te kijken, zeker als het gaat om elektrische auto’s. De productie van de accu’s kost namelijk bijzonder veel energie. En de grondstoffen voor de accu’s worden soms gewonnen onder slechte werkomstandigheden. Daarover straks meer.

Waar eindigt duurzaamheid? Met de sloop van de auto? Moeten we niet kijken naar een circulaire economie waarbij zo min mogelijk grondstoffen worden verspild?

Reis met ons mee langs de toeleveringsketen van MINI en langs onze productielocaties. Onderweg vertellen we je acht feiten over duurzame productie en milieuvriendelijke auto’s.

Feit 1: 99% is het gemiddelde recycling- percentage bij een autofabriek van BMW Group.

Een circulaire economie slaagt alleen als zo min mogelijk wordt weggegooid. Met andere woorden: als afval niet terechtkomt op een stortplaats of wordt verbrand, maar weer terugkomt in het productieproces.

BMW Group produceert bijna 2,5 miljoen auto’s per jaar. Dat zorgt ook voor afval, zo’n 780.000 ton. Dat is inclusief verpakkingsmaterialen van onderdelen, staalresten en bekledingsresten. Tussen deze restmaterialen zitten dus nog waardevolle grondstoffen. Daarom wordt nu al gemiddeld 99% van al het afval van een autofabriek van BMW Group gerecycled. Met dit recyclingpercentage legt MINI al bij de productie de basis voor duurzame auto’s.

Zicht op een productiehal met een robotlijn tijdens de fabricage van MINI automodellen in de MINI fabriek in Oxford. Zicht op een productiehal met een robotlijn tijdens de fabricage van MINI automodellen in de MINI fabriek in Oxford.
Close-up van aluminium plaatafvallen die worden gescheiden en gerecycled in de eerste recyclingstap in de perserij van Dingolfink. Het doel is ze herbruikbaar te maken voor de industrie. Close-up van aluminium plaatafvallen die worden gescheiden en gerecycled in de eerste recyclingstap in de perserij van Dingolfink. Het doel is ze herbruikbaar te maken voor de industrie.

Feit 2: tot 40% gerecyclede metalen.

Niets zomaar weggooien is één ding, maar waar komen de grondstoffen en andere materialen voor het productieproces vandaan? Voor een circulaire economie moet het aandeel gerecyclede materialen zo hoog mogelijk zijn.

BMW Group, waar MINI toe behoort, maakt al bij veel zaken gebruik van wat ‘secundaire grondstoffen’ worden genoemd. Bij kunststof componenten is het aandeel gerecyclede kunststoffen bijvoorbeeld 15%. Het doel is om dit op de middellange termijn te laten groeien tot 25%. Op het gebied van metalen is BMW Group al verder. Bij gegoten aluminiumdelen is het aandeel gerecycled materiaal bijvoorbeeld 40%.

Duurzame materialen met een hoog recyclingpercentage dragen ook in belangrijke mate bij aan het tegengaan van klimaatverandering. Vooral metalen als aluminium hebben een productieproces dat veel energie kost en dragen dan ook voor een groot deel bij aan de CO2-voetafdruk van de organisatie.

Feit 3: 18 LNG-vrachtwagens zorgen voor milieubewuste logistiek.

Nog een grote bijdrage aan het verkleinen van de CO2-voetafdruk van MINI: 18 zware vrachtwagens vervoeren componenten van toeleveranciers naar de MINI fabriek in Oxford, via vijftien routes door heel het Verenigd Koninkrijk.

Wat er zo bijzonder is aan deze vrachtwagens? Ze rijden op LNG (Liquefied Natural Gas, vloeibaar aardgas). Daarmee hebben ze een indrukwekkende invloed op het tegengaan van klimaatverandering:

  • Bijna geen uitstoot van fijnstof, aangezien bij de verbranding van aardgas bijna geen fijnstof ontstaat.
  • 20% minder uitstoot van CO2 en stikstofoxiden.
  • Tot 90% minder CO2-uitstoot als de vrachtwagens in de toekomst gaan rijden op bio-LNG.
  • Biogas wordt gewonnen uit bronnen als organisch huishoudelijk afval en behoort dus tot de hernieuwbare energiebronnen.

LNG-vrachtwagens zijn bovendien stiller dan vrachtwagens op diesel. Zo dragen ze ook hoorbaar bij aan milieuvriendelijkere mobiliteit.

Foto van een vrachtwagen voor de MINI-fabriek in Oxford, die in het kader van de duurzame vervoerslogistiek met vloeibaar aardgas (LNG) wordt aangedreven en waarvoor drie werknemers staan die een hesje met hoge zichtbaarheid dragen. Foto van een vrachtwagen voor de MINI-fabriek in Oxford, die in het kader van de duurzame vervoerslogistiek met vloeibaar aardgas (LNG) wordt aangedreven en waarvoor drie werknemers staan die een hesje met hoge zichtbaarheid dragen.
 Beeld van een adembenemend landschap. De BMW Group plaatst het behoud van hulpbronnen, duurzaamheid en transparantie met betrekking tot de herkomst en de duurzame winning van het materiële lithium in het middelpunt van zijn bedrijfsoriëntatie.  Beeld van een adembenemend landschap. De BMW Group plaatst het behoud van hulpbronnen, duurzaamheid en transparantie met betrekking tot de herkomst en de duurzame winning van het materiële lithium in het middelpunt van zijn bedrijfsoriëntatie.

Feit 4: doelstelling: zo veel mogelijk grondstoffen met duurzame herkomst.

Zeker als het gaat om elektrisch rijden moet duurzaamheid starten aan het begin van de toeleveringsketen. Voor de productie van accucellen zijn de metalen lithium en kobalt nodig. Zowel het winnen van lithium als kobalt kwam onder vuur te liggen. Dat komt omdat de winning in sommige landen, zoals Congo, niet op een milieuvriendelijke manier gebeurt. Bovendien zijn er verslagen van slechte werkomstandigheden en kinderarbeid. Een duurzame productie van elektrische auto’s heeft dus ook een sociaal duurzaamheidsaspect.

Het doel van BMW Group is duidelijk – 100% van grondstoffen als lithium en kobalt moet een duurzame herkomst hebben, inclusief sociale standaarden. Daarom haalt BMW Group het lithium en kobalt voor zijn accu’s sinds 2020 uit Australië en Marokko. De mijnen in die landen voldoen namelijk aan de hoogste duurzaamheidsstandaarden.

WIJ AANVAARDEN ALLEEN BEDRIJVEN DIE KOBALT WINNEN UIT MIJNEN WAAR DE WERKNEMERS WORDEN BESCHERMD.
Claudia Becker, Sustainable Purchasing Expert - BMW Group

Tegelijkertijd blijft BMW Group zich inzetten voor betere werkomstandigheden in Congo. Het ondersteunt een project van het Duitse ontwikkelingsbureau Deutsche Gesellschaft für Internationale Zusammenarbeit (GIZ). Daarbij wordt gekeken naar de werkomstandigheden in de Congolese mijnen en worden mogelijke verbeteringen ontwikkeld.

Feit 5:
Nul diepzee- mineralen.

In de dieptes van de oceanen schuilen waardevolle natuurlijke grondstoffen. Het is alleen nog niet mogelijk om in te schatten wat de ecologische gevolgen zijn van systematische winning van deze grondstoffen. Daarom roept onder meer WWF Duitsland op tot een verbod op diepzeemijnbouw totdat de gevolgen volledig zijn onderzocht en bescherming van de diepzee gegarandeerd kan worden.

BMW Group is daarom een initiatief gestart om WWF te ondersteunen. Voor MINI betekent dit dat we uit voorzorg geen mineralen uit de diepzee gebruiken en dat we diepzeemijnbouw ook niet financieren.

Erling Svensen - WWF Erling Svensen - WWF
Close-up van twee vrouwelijke werknemers op het dak van de MINI fabriek in Oxford te midden van 11.500 zonnepanelen. Close-up van twee vrouwelijke werknemers op het dak van de MINI fabriek in Oxford te midden van 11.500 zonnepanelen.

Feit 6: 11.500 zonnepanelen voor 100% groene energie

Ze beslaan een oppervlakte ter grootte van vijf voetbalvelden en maken duurzame productie mogelijk bij de MINI fabriek in Oxford. Waar hebben we het over? De 11.500 zonnepanelen op het dak van de autofabriek. Het zonnepark heeft een oppervlakte van 20.000 m2 en levert daarmee 100% van de energie voor de fabriek. Dat is goed nieuws voor het klimaat: dit eigen zonnepark verlaagt de CO2-uitstoot van de MINI fabriek in Oxford met 1.500 ton per jaar.

De MINI fabriek in Oxford is trouwens niet de enige met dit schone energierecord. Alle 30 fabrieken van BMW Group halen 100% van hun energie uit hernieuwbare, groene bronnen.

Feit 7: 41% minder energieverbruik.

Er is grote vooruitgang geboekt met de transitie naar hernieuwbare energie, maar milieuvriendelijke productie betekent ook minder energieverbruik. Hier deden de inwoners van de stad waar Harry Potter is gefilmd zelf een beetje aan magie: alleen al in 2018 reduceerden zij het energieverbruik van de MINI fabriek in Oxford met 41% ten opzichte van het voorgaande jaar. Dat deden ze onder andere door 18.000 gloeilampen te vervangen door led lampen.

Energie besparen is echter geen hekserij. Bij de MINI fabriek in Swindon, Engeland, speelt ook het dak een belangrijke rol. Het platte dak, met een oppervlakte van 8.000 m2, wordt gebruikt om regenwater op te vangen. Dit water wordt vervolgens gebruikt voor de schoonmaak, het watergeven van groen en het doorspoelen van de toiletten. Ook dit draagt weer bij aan meer duurzaamheid in de auto-industrie.

Foto van een MINI carrosserie in de MINI fabriek in Oxford, verlicht door de energiezuinige LED lampen. Foto van een MINI carrosserie in de MINI fabriek in Oxford, verlicht door de energiezuinige LED lampen.
Afbeelding van de innovatief en duurzaam geproduceerde MINI Bracenet Keyring liggend op een autostoel met geruit motief. Afbeelding van de innovatief en duurzaam geproduceerde MINI Bracenet Keyring liggend op een autostoel met geruit motief.

Feit 8: focus op duurzame materialen.

Lederen bekleding is populair, zeker voor de stoelen. Bij MINI zoeken we al een tijd naar duurzame alternatieven. Ook willen we in plaats van leder meer gerecyclede materialen gebruiken. In de toekomst willen we geheel zonder leder kunnen werken en onze klanten innovatieve materialen bieden die op geen enkele manier voor leder onderdoen qua hoogwaardigheid en zitcomfort. Een tijdloos interieurdesign voor onze modellen moet met deze materialen mogelijk blijven.

De MINI Lifestyle Collection combineert al lange tijd buitengewoon design met duurzame materialen. De MINI Bracenet Keyring zorgt er niet alleen voor dat je je autosleutels niet verliest, maar is ook gemaakt van gerecyclede visnetten. Dat zijn visnetten die per ongeluk of expres zijn losgeraakt en daardoor los in de oceanen drijven en zo een gevaar vormen voor veel diersoorten.

MINI heeft al de nodige successen bereikt op het gebied van duurzame productie. Toch spreekt het voor zich dat we nog lang niet vinden dat we ons doel hebben bereikt. We blijven alle mogelijkheden benutten om op alle gebieden onze duurzaamheidsdoelstellingen te behalen. Onze milieubewuste benadering leidt ons de weg naar duurzame mobiliteit.

Disclaimer:

De vermelde waarden voor brandstofverbruik, CO2-emissies en energieverbruik werden bepaald volgens de Europese Verordening (EG) 715/2007 in de versie die van toepassing was op het ogenblik van de typegoedkeuring. De cijfers hebben betrekking op een voertuig met basisconfiguratie in Duitsland en het getoonde gamma houdt rekening met de optionele uitrusting en de verschillende maten wielen en banden die op het geselecteerde model beschikbaar zijn. De waarden van de voertuigen zijn al gebaseerd op de nieuwe WLTP-regelgeving en zijn terugvertaald naar NEDC-equivalente waarden om de vergelijking tussen de voertuigen te verzekeren. [Met betrekking tot deze voertuigen kunnen de CO2-waarden voor voertuiggerelateerde belastingen of andere heffingen die (ten minste onder andere) op CO2-emissies zijn gebaseerd, afwijken van de hier vermelde waarden]. De CO2-efficiëntiespecificaties zijn bepaald volgens Richtlijn 1999/94/EG en de Europese Verordening in de huidige versie die van toepassing is. De getoonde waarden zijn gebaseerd op het brandstofverbruik, de CO2-waarden en het energieverbruik volgens de NEDC-cyclus voor de classificatie. Meer informatie over het officiële brandstofverbruik en de specifieke CO2-uitstoot van nieuwe personenauto's kan worden gehaald uit het "handboek over het brandstofverbruik, de CO2-uitstoot en het energieverbruik van nieuwe personenauto's", dat verkrijgbaar is bij alle verkooppunten en op https://www.dat.de/angebote/verlagsprodukte/leitfaden-kraftstoffverbrauch.html.