ANNA GOLDHOFER

"ONS SUCCES KUNNEN WE METEN."

Anna Goldhofer, duurzaamheidsexpert op het gebied van toeleveringsketens binnen de circulaire economie, legt uit waarom actief bijdragen aan klimaatbescherming zo belangrijk voor haar is en waarom ze dat in haar werk én in haar privéleven integreert.

MINI duurzaamheid - anna goldhofer - expert circulaire economie toeleveringsketen MINI duurzaamheid - anna goldhofer - expert circulaire economie toeleveringsketen

Je staat bekend binnen (en buiten) BMW Group omdat je zogezegd de vrouw bent achter de vloermat die in veel BMW's zit. Tegelijkertijd geef je veel om het tegengaan van klimaatverandering. Hoe verbind je die twee werelden met elkaar?

Anna Goldhofer: Het is heel simpel: deze recyclebare vloermat zit binnenkort in zeker 3,5 miljoen auto's, en mogelijk nog veel meer. Dat is heel veel materiaal dat niet verbrand hoeft te worden – en scheelt tegelijkertijd heel veel CO2 dat überhaupt niet gegenereerd hoeft te worden. Het heeft een enorm domino-effect. Het grootste deel van onze onderdelen is van verschillende materialen gemaakt. Ze zijn verlijmd, aan elkaar gelast en onscheidbaar – en dan is verbranden de enige mogelijkheid. Dat gaan we al veranderen in de ontwikkelingsfase. Want onderdelen waarvan de materialen kunnen worden gerecycled zijn het fundament onder een goed werkende circulaire economie. We testen nieuwe stoffen, zoals recyclebaar polyester en plantaardig leer. We berekenen steeds de CO2 voetafdruk om te ontdekken wat de juiste weg is om in te slaan. Ieder kleine recyclebare onderdeeltje heeft zijn eigen impact. Op dit moment gebruik ik mijn kennis om de toeleveringsketens van ons bedrijf duurzamer te helpen maken. Het is mijn doel om een aantoonbare bijdrage leveren aan de 1,5 graad doelstelling uit het Klimaatakoord van Parijs. Ik wil me inzetten om de klimaatcrisis te stoppen en ik heb de invloed en de kans om in een groot bedrijf als de BMW Group een belangrijk verschil te maken. Elk kleine aspectje heeft een impact op het milieu. Bovendien heeft de BMW Group veel invloed binnen de branche en veel status naar buiten toe. Wij kunnen verandering aanjagen en in gang zetten.

Tegelijkertijd zet je jouw ervaring op indrukwekkende wijze in op het gebied van inkoop en de toeleveringsketen. Waarom ben je dat gaan doen?

Anna Goldhofer: Ik wilde de circulaire economie vanuit een ander oogpunt bekijken en mijn kennis vergroten. Bij de inkoop maak je een heel grote en directe impact. Een van de belangrijkste taken bij ontwikkeling en inkoop is om samen met onze partners en leveranciers de doelstellingen voor CO2 vermindering en het gebruik van secundaire grondstoffen te bereiken, en dus de circulaire economie te bevorderen. De inkoop is een cruciaal punt in het proces – je kunt bijvoorbeeld duurzaamheidsdoelen opnemen in de gunningsvoorwaarden, en transparantie bieden over de hele toeleveringsketen. Een van de belangrijkste duurzame doelstellingen in de toeleveringsketen is het percentage secundaire grondstoffen vergroten. Dat is essentieel om de CO2 uitstoot te verminderen en onze klimaatdoelen te behalen. De markt voor secundaire materialen met de juiste kwaliteit en hoeveelheid is nu nog overzichtelijk. Juist daarom moeten we zorgen dat die wordt vergroot door de vraag te stimuleren, en zo richting een goed werkende circulaire economie te gaan. Een van de principes van een circulaire economie is een economisch systeem met gesloten kringlopen. Ruwe grondstoffen, onderdelen en producten verliezen dan zo min mogelijk van hun waarde, er worden hernieuwbare energiebronnen gebruikt en overal wordt systematisch over nagedacht. De branche kan alleen aan de eisen voor secundair materiaal voldoen door die principes altijd en overal in het achterhoofd te houden. De circulaire economie staat dus voor verantwoord gebruik van beperkt beschikbare grondstoffen en speelt tegelijkertijd een rol bij de algehele decarbonisatie en het behalen van de doelen uit het Klimaatakkoord.

Stel, je hebt een overleg met de Chairman of the Board of Management van BMW AG, Oliver Zipse. Het gaat over jouw projecten en doelen en hij vraagt: "Hoe kan ik jou helpen? Wat heb je nodig?" Wat zou je dan zeggen?

Anna Goldhofer: Dat de BMW Group veel grotere stappen moet durven nemen wat het klimaat betreft, zowel intern als politiek gezien. Hij en de hele raad van bestuur kunnen dit enorm stimuleren door nog specifiekere doelen voor een circulaire economie te stellen en budgetten toe te kennen aan projecten die hieraan bijdragen. Ook zou ik graag zien dat de BMW Group haar politieke invloed gebruikt om klimaatneutraliteit te promoten en haar werk in lijn te stellen met de klimaatdoelen van de VN.

MINI duurzaamheid - Anna Goldhofer - drijvende kracht CO2 vermindering MINI duurzaamheid - Anna Goldhofer - drijvende kracht CO2 vermindering