Veelgestelde vragen.

Verzekeringen. Veel gestelde vragen.

Alles wat je wil weten over het verzekeren van je MINI.

  • Verzekering afsluiten
  • Hoe weet ik wat mijn maandelijkse verzekeringspremie wordt?

    Je kan je verzekeringspremie eenvoudig online berekenen. Door een paar vragen te beantwoorden weet je meteen hoeveel het kost om goed verzekerd met je MINI de weg op te gaan. Wil je na je berekening direct een verzekering afsluiten, kan je dat direct zelf online regelen.

  • Hoe kan ik de MINI Top Cover of MINI Basic Cover verzekering afsluiten?

    Dat kan je direct online doen of via onze verzekeringscalculator. Daarmee kan je snel en eenvoudig zien hoeveel onze verzekeringen per maand kosten. Heb je een keuze kunnen maken, sluit je je verzekering eenvoudig online af.

     

    Wil je liever persoonlijk contact?

    Als je iemand van MINI wil spreken, loop dan even binnen bij je MINI dealer. Je kan ook contact opnemen met de MINI Verzekering Service. Dat kan op werkdagen van 08.00 tot 17.30 uur per telefoon via (088) 57 72 440 of per e-mail op miniverzekering@allianz.nl.

  • Hoe kan ik mijn schadevrije jaren aantonen?

    Centrale database
    Als je na 1 september 2007 een autoverzekering hebt afgesloten, staan je opgebouwde schadevrije jaren in een centrale database (Roy Data). Je nieuwe verzekeraar controleert in deze database je opgegeven jaren. Zelf ontvang je een brief met daarin een bevestiging van je aantal schadevrije jaren.

    Royementsverklaring
    Een royementsverklaring is het bewijs van je opgebouwde schadevrije jaren. Dit bewijs ontvangt je van je verzekeraar nadat je de autoverzekering hebt beëindigd. Heb je vóór 1 september 2007 voor het laatst een autoverzekering afgesloten, moet je je schadevrije jaren aantonen met een originele royementsverklaring. Een royementsverklaring is een waardedocument, dat maar één keer wordt verstrekt. De verklaring is slechts één jaar geldig. Daarna vervallen de schadevrije jaren. Sommige verzekeraars nemen in overleg ook een verklaring over die ouder is dan één jaar.

    Leaseverklaring
    Als je een leaseauto hebt gereden, kan je de leasemaatschappij om een verklaring van je eventuele schades vragen. Verzekeraars gaan bijna altijd akkoord met deze verklaringen, omdat leasemaatschappijen schades goed registreren.

    Werkgeversverklaring
    Verzekeraars keuren een werkgeversverklaring niet altijd goed. Het is belangrijk dat je de enige bestuurder van de auto bent geweest. Vraag je werkgever om een verklaring van de verzekeraar van de auto. Je nieuwe verzekeraar mag zelf bepalen of hij de werkgeversverklaring goedkeurt.

  • Wat is het verschil tussen een WA Casco, een WA Beperkt Casco en een WA Volledig Casco (allrisk) verzekering?

    WA Casco
    Met een WA dekking ben je alleen verzekerd tegen schade die je met je auto toebrengt aan anderen. De schade aan je eigen auto wordt niet vergoed. Auto’s ouder dan 8 jaar zijn meestal WA-verzekerd.

    WA Beperkt Casco
    Deze verzekering dekt naast de verplichte WA-dekking ook diefstal en schade door brand, ruitbreuk, storm, hagel en botsingen met dieren. Deze dekking wordt vaak gekozen voor auto’s die tussen de 4 en 8 jaar oud zijn.

    WA Volledig Casco (allrisk)
    Dit is de meest uitgebreide polis. Zelfs schade aan je eigen auto is gedekt, ook als je die zelf veroorzaakt hebt. Verder dekt de allriskverzekering schade door brand, diefstal, inbraak, joyriding, ruitbreuk, botsingen met loslopende dieren, storm, hagel, overstroming, botsen en omslaan, aanrijdingen, te water raken, vandalisme en slippen. Voor nieuwe auto’s wordt meestal een volledig casco dekking afgesloten.

  • Aanvullende verzekeringen
  • Wat is een ongevallen inzittenden verzekering?

    Een ongevallen inzittenden verzekering is een extra verzekering die je kan afsluiten naast je MINI Top Cover of MINI Basic Coververzekering. De ongevallen inzittenden verzekering is bedoeld voor jezelf en je passagiers, als zij als gevolg van een ongeval invalide raken of zelfs overlijden. De verzekering keert dan een vast bedrag uit aan de inzittenden of de nabestaanden om de grootste financiële schade na het ongeval op te vangen.

  • Wat is een schade inzittenden verzekering?

    De schade inzittenden verzekering vergoedt de werkelijk geleden schade bij overlijden of blijvende invaliditeit van jezelf en je passagiers ten gevolge van een ongeval. Je kan deze verzekering afsluiten als aanvulling op je MINI Top Cover of MINI Basic Cover verzekering.

  • Wat is een rechtsbijstandverzekering?

    Met de rechtsbijstandsverzekering heb je recht op juridische ondersteuning om bijvoorbeeld schade aan je MINI terug te vorderen op de tegenpartij. De rechtsbijstandverzekering is een aanvullende verzekering op je MINI Top Cover of MINI Basic Cover verzekering.

  • Tijdens het contract
  • Ik heb schade aan mijn MINI. Wat moet ik doen?

    De schade dient u te melden bij de schadeafdeling van Allianz (088 57 72 400). Is er een tegenpartij betrokken bij de schade en/of is de politie aanwezig geweest? Dan dient u een Europees schadeformulier in te vullen.

    Als je MINI is verzekerd via MINI Financial Services kan je online een verkort schadeformulier invullen. De schade moet dan aan onderstaande voorwaarden voldoen. Indien nodig, kan er alsnog een Standaard Europees Schadeformulier bij je opgevraagd worden.
    - Je MINI is verzekerd via MINI Financial Services
    - De schade is eenzijdig
    - Het geschatte schadebedrag is maximaal € 3.000
    - Er is geen letsel ontstaan bij het ongeval
    - Er is geen politie aanwezig geweest

  • Waar kan ik een adreswijziging doorgeven?

    Als je gaat verhuizen, je bedrijf gaat verhuizen of als je je post liever op een ander adres ontvangt, kan je adresgegevens eenvoudig online wijzigen. Voor de volledigheid en ter controle vragen we je ook je huidige gegevens in te vullen.

  • Hoe kan ik een wijziging van mijn bankrekeningnummer doorgeven?

    Een verandering van je rekeningnummer kan je met onderstaand formulier online aan ons doorgeven. Je kan het ondertekende formulier ook per post versturen. Het postadres vind je onderaan het formulier.

  • Hoe kan ik mijn verzekeringsdekking wijzigen?

    Voor het wijzigingen van uw verzekeringsdekking neemt u contact op met de MINI Verzekering Service via telefoonnummer (088) 57 72 430.

  • Ik rijd meer / minder kilometers per jaar dan opgegeven. Hoe kan ik dit doorgeven?

    U kunt dit het beste doen door een e-mail te sturen naar miniverzekering@allianz.nl. Per post kan dit naar MINI Verzekeringen, t.a.v. afdeling Verzekering Service, Postbus 761, 3000 AT Rotterdam. Vermeld in het bericht uw kenteken, polisnummer en de nieuwe inschatting van het aantal kilometers dat u per jaar denkt te gaan rijden. U kunt kiezen uit de volgende opties: < 15.000 km, < 20.000km en >20.000 (onbeperkt).

  • Ik heb een andere auto. Hoe kan ik deze wijziging doorgeven?

    U kunt dit het beste doen door telefonisch contact op te nemen met MINI Verzekering Service via telefoonnummer (088) 57 72 430. Koopt u de nieuwe auto bij een MINI dealer, dan kan uw dealer dit uiteraard ook voor u regelen.

  • Ik ben onlangs verhuisd. Hoe kan ik dit doorgeven?

    U kunt dit het beste doen door een e-mail te sturen naar miniverzekering@allianz.nl. Vermeld in uw e-mail uw oude en nieuwe adres, uw kenteken en uw polisnummer. Ook de datum per wanneer de wijziging moet worden doorgevoerd is belangrijk.

  • Ik wil mijn verzekering beëindigen. Wat moet ik daarvoor doen?

    Voor het beëindigen van uw MINI autoverzekering kunt u het beste een e-mail sturen naar miniverzekering@allianz.nl. Vermeld in uw e-mail uw kenteken, polisnummer en de datum per wanneer u de verzekering wilt opzeggen. Het is ook mogelijk om de beëindiging per post aan ons door te geven. U kunt de brief met uw gegevens, versturen naar:


    MINI Verzekeringen
    T.a.v. afdeling Verzekering Service
    Postbus 761
    3000 AT Rotterdam

  • Kan ik ook een ander merk auto verzekeren?

    Ja, dat kan. Naast uw MINI kunt u ook een ander merk auto bij ons verzekeren. U kunt hiervoor een berekening maken via www.mini.nl/bereken-uw-premie. Ook kunt u hiervoor telefonisch contact opnemen met MINI Verzekering Service via (088) 57 72 430. Zij maken graag een offerte voor u.

  • Kan ik de auto van mijn partner ook bij u verzekeren? Krijg ik korting op mijn premie?

    U kunt de auto van uw partner ook bij ons verzekeren met onze “tweede autoregeling”. Hierbij wordt de hoogste no-claimkorting toegepast voor beide auto’s. U bouwt hiernaast wel allebei uw eigen schade vrije jaren op. De tweede auto hoeft geen MINI te zijn en ook uw partner heeft geen eigen risico als de auto wordt gerepareerd door uw MINI dealer of een andere schadeherstelpartner van MINI Financial Services. De enige voorwaarde is dat uw partner op hetzelfde adres staat ingeschreven als u.

  • Mijn auto is gestolen. Wat moet ik nu doen?

    U dient dit zo snel mogelijk te melden bij de politie en bij de schadeafdeling van Allianz via telefoonnummer (088) 57 72 400.

  • Wijziging huisbankier MINI Financial Services

    Door het verdwijnen van de Royal Bank of Scotland (RBS) uit Nederland stappen wij over naar een nieuwe huisbankier: de Deutsche Bank. Wellicht heb je hier een e-mail van ons over ontvangen. Wij willen graag benadrukken dat het geen phishing mail betreft.

     

    Maak je gebruik van automatische incasso?

    Heb je een incassomachtiging afgegeven? Dan hoef je verder niets te doen.

     

    Handmatige betaling? Gebruik ons nieuwe rekeningnummer!

    Bij handmatige betalingen verzoeken wij je om per direct de factuurbedragen over te maken naar ons nieuwe rekeningnummer, NL52 DEUT 0265 236 738, o.v.v. je betalingskenmerk of o.v.v. je klantnummer én factuurnummer.

     

    Tip: Wijzig het rekeningnummer ook direct in het digitaal adresboek van je bank.