COMING SOON!

author.product-selector.pdhNotAvailable.disclaimerInfo.text This component is currently unavailable. But feel free to look around. And come back soon if you can’t find what you’re looking for this time.
MINI - love for the people - Lakwena MINI - love for the people - Lakwena

Rooftop - exclusief voor jou.

MINI Big Love Rooftop

Fotograaf Gigi: Maan Limburg.

ROOFTOP ARTIST: GIGI

— Kun je jezelf even voorstellen? Ik ben Gigi van Grevenbroek, een illustrator die vanuit Pakhuis Wilhelmina in Amsterdam werkt aan projecten. Ik werk in opdracht en run mijn eigen webshop. Naast de daksticker van MINI maak ik verschillend werk, van muurschilderingen tot online campagnes en van boeken tot posters.

— Wat is je achtergrond? Ik ben derde generatie Indo, wat veel invloed heeft op mijn illustratie werk. De Indische gemeenschap, gelijke rechten en de natuur zijn allemaal onderwerpen die op veel vlakken samen komen. Deze interesses ontstonden al tijdens mijn studie aan de kunstacademie. In 2018 studeerde ik af met een uitleg-animatie voor het Wereld Natuur Fonds én het maken van een muurschildering over medicinale planten op Borneo. Deze muurschildering had luikjes op elke plant, waarachter je meer informatie kon vinden over de medicinale werking. Na mijn afstuderen ben ik meteen het diepe in gesprongen en als creatief ondernemer gestart. Sindsdien maak ik illustraties voor verschillende opdrachtgevers: van grote merken tot kleinere ondernemingen. Om mijn illustraties ook toegankelijk te maken voor anderen run ik een webshop met paper goodies en andere duurzame producten. 

— Waar zie je jezelf over een jaar vanaf nu? Ik zie mijn illustraties over een jaar verwerkt in meer muurschilderingen, projecten in opdracht en een uitgebreidere webshop. Mijn wens is om een rondreis door Indonesië te maken, waar ik nieuwe inspiratie op kan doen. 

— Wat is jouw mentaliteit als het aankomt op kunst? Wat is je werkwijze? Mijn werkwijze is vergelijkbaar met andere creatieve makers: eerst verdiepen in een onderwerp en overleggen met de opdrachtgever en anderen waarmee je samenwerkt. Daarna het maken van schetsen en uiteindelijk het definitieve werk presenteren. Daarnaast vind ik het belangrijk om goed te communiceren voor- tijdens en na het project, op te komen voor de rechten van creatieve makers en mijn kleurrijke werk toegankelijk te maken voor een grote doelgroep. 

— Waar komt je inspiratie vandaan? Ik haal inspiratie uit maatschappelijk onderwerpen, zoals mijn Indische roots, gelijke mensenrechten en hoe wij als mensen met de natuur omgaan.

— Waar heb je de inspiratie gevonden? Heeft de auto daar zelf ook aan bijgedragen? Wat wil je vertellen met deze uiting? Is het een verhaal, emotie, gedachte? Wil je prikkelen, verbazen, rust geven, in vervoering brengen, inspireren, …? De campagne van BIG LOVE for the people en BIG LOVE for the planet heeft mijn inspiratie aangewakkerd voor deze twee onderwerpen: de mens en hoe wij met de natuur omgaan. Wij kunnen niet zonder de natuur en zeggen van de natuur te houden. We hebben planten in onze kamers: van tropische planten in de woonkamer tot de basilicum in de keuken die we gebruiken in ons eten. Tegelijk worden er o.a. regenwouden vernielt voor de producten die wij consumeren, die ook de versnelling van klimaatverandering tot gevolg hebben. De meeste mensen hebben dus een ingewikkelde relatie tot de natuur. Dit is natuurlijk een zwaar onderwerp en iedereen heeft hier een mening over. Daarom is de campagne van BIG LOVE een mooi moment om dit zware onderwerp toegankelijker te maken en aandacht te vragen voor de mooie elementen uit de natuur en hoe blij de mens hiervan kan worden. 

Natuurlijk lijkt het me te gek om een hele MINI te ontwerpen.

— Wat heb je met BIG LOVE for the Planet en for the People? BIG LOVE for the planet en BIG LOVE for the people komt voor mij terug in bijna alle onderwerpen. De Indische gemeenschap, gelijke rechten en de natuur zijn onderwerpen die samen komen in mijn werk. Dit zijn ook onderwerpen waar ik in het dagelijks leven over in gesprek gaat met anderen, mee te maken heb en voor opkom in mijn beeld. Ik zie graag dat mensen af en toe bewust stil staan bij deze onderwerpen omdat ‘the planet’ en ‘the people’ overal om je heen zijn. 

— Welke uitdagingen brengt een canvas als dit met zich mee? Hoe anders is een MINI rooftop van wat je normaal maakt? Het is een leuke uitdaging om een digitale illustratie te maken op een relatief klein scherm, dat daarna op een veel groter oppervlakte wordt geprint. Zijn de afmetingen goed, vallen de kleuren op en komt het totaal beeld uiteindelijk goed op het dak.

— Wat wil je dat mensen denken als ze dit werk zien? Is dat anders dan in je gewone werk? Met al het werk dat ik maakt wil ik zware onderwerpen toegankelijker maken. Onderwerpen bespreekbaar maken. Ik hoop dat mensen enthousiast worden van de kleurrijke beelden en daarna in gesprek gaan over wat ze zien en denken over de illustraties. 

— Waar hoop je hem zelf te zien? Wat denk je dat er door je heengaat als je er een ziet rondrijden? Ik kijk er naar uit om de daksticker te zien op de auto. De eerste keer zal waarschijnlijk tijdens de Dutch Design Week in Eindhoven zijn. Het lijkt me te gek om daarna mijn ontwerp te spotten op een MINI ‘in het wild’. 

— In een wereld waarin alles kan, hoe had deze MINI er dan uitgezien? Natuurlijk lijkt het me te gek om een hele MINI te ontwerpen: een ontwerp voor de auto zodat de buitenkant en binnenkant samenkomen met het ontwerp voor de daksticker. Wie weet wel een auto die rijdt op zonne-energie!

— Hoe is je beeld voor de daksticker ontstaan? Voor het ontwerp van de daksticker heb ik gekozen voor een digitale illustratie, al begint de schets altijd op echt papier. Ik schets elementen uit mijn directe omgeving of dingen die in me opkomen tijdens mijn onderzoek naar het onderwerp. Zoals de planten in de achtergrond: die zijn geïnspireerd op de kamerplanten die ik het meest tegenkom in de huizen van anderen. Die staan voor BIG LOVE for the planet. En de enthousiaste persoon op de voorgrond staat voor BIG LOVE for the people. Het digitaal uitwerken van het beeld vind ik fijn omdat ik gemakkelijk kan experimenteren met de compositie, verhoudingen en het kleurenpalet.