REALISTISCHERE VERBRUIKS- EN EMISSIEWAARDEN DANKZIJ REALISTISCHERE TESTOMSTANDIGHEDEN.
De WLTP is een nieuwe, juridisch bindende testprocedure voor alle autofabrikanten om de uitlaatemissies en het brandstofverbruik vast te stellen. Door met de testomstandigheden de dagelijkse praktijk te benaderen, zal de WLTP waarden met meer praktische relevantie opleveren. Twee veranderingen zijn een beduidend langere testduur (30 in plaats van 20 minuten) en andere, beduidende hogere testsnelheden.
Om nauwkeuriger de CO2-emissies te bepalen, wordt de testprocedure niet alleen met de standaarduitrusting doorlopen – zoals voorheen het geval was – maar ook met alle opties die op een auto leverbaar zijn. Hierdoor zullen voor elk model twee waarden gecommuniceerd worden: het laagst en hoogst mogelijke verbruik, in overeenstemming met de aanwezige uitrusting.
In het geval van een specifieke autoconfiguratie volstaat echter het noemen van de bijbehorende waarde.
Dankzij de WLTP kun je in de toekomst beter het verbruik en de CO2-emissies van een auto inschatten. Omdat deze waarden op realistischere wijze worden gemeten dan voorheen, zijn voor auto’s met verbrandingsmotor hogere verbruiks- en CO2-cijfers te verwachten. In het geval van elektrische auto’s zal de elektrische actieradius afnemen.
MINI werkt al aan de overgang naar de nieuwe testprocedure en introduceert stap voor stap nieuwe auto’s, nieuwe motorversies of technische wijzigingen in het productportfolio. Hierdoor zal uiteindelijk de volledige vloot van de BMW Group WLTP-conform zijn.
Vanaf september 2018 zijn alle autofabrikanten wettelijk verplicht om in de EU, Zwitserland en Turkije alleen auto’s te leveren die volgens de WLTP-procedure zijn getest. De overgangstijd per markt hangt van de nationale wetgeving af. Vanaf december 2020 moeten echter alle landen waarin de Europese typegoedkeuring geldt voor alle auto’s met de WLTP-waarden werken.