MINI Voices - TheFabricant MINI Voices - TheFabricant

Virtuele kleding: The Fabricants beweging richting duurzame mode.

Gaming en mode. Twee industrieën die de meesten van ons niet direct aan elkaar zouden linken. Maar Amber Jae Slooten, medeoprichter en creative director van The Fabricant, bekeek de fashionwereld door een gaminglens en kon zich juist het sprankelende begin van een nieuw tijdperk voor mode voorstellen. Een nieuwe realiteit waarin zij de schadelijkheid van de mode industrie met digital-only kleding hoopt te bestrijden.

DUURZAME MODE NAAR EEN HOGER NIVEAU TILLEN.

Amber Jae Slooten was zoals veel millennials al vroeg een gamer. “Virtuele werelden voelden als een veilige plek waar ik mezelf kon zijn.” Na haar afstuderen aan de modeschool met een digital-only collectie was ze nog niet klaar met het belang van creatieve expressie zonder grenzen. De vrijheid die digitaal ontwerpen met zich meebrengt, in combinatie met de wens een positieve impact te creëren in een vervuilende industrie, leidden haar ertoe The Fabricant mede op te richten. Dit virtuele modehuis, gevestigd in Amsterdam, mixt traditioneel kledingontwerp met 3D software om hyperrealistische, immateriële kleding te ontwerpen.  

Minivoices – Thefabricant - duurzame mode
Minivoices – TheFabricant - radicaal nieuwe fashioneconomie

Bouwen aan een radicaal nieuwe fashioneconomie.

“Jezelf onderdompelen in de digitale wereld is essentieel om na te kunnen denken over grondstoffen en de manier waarop we producten maken,” legt Amber uit. We zijn allemaal bekend met de afschuwelijke verhalen van uitbuiting en slechte arbeidsomstandigheden in de fashionindustrie, en van rivieren die kleuren in de tinten van weer een nieuw modeseizoen. “Als jonge modeontwerper wilde ik daar niet aan meedoen en ik zocht een andere manier om mezelf te uiten zonder zoveel materiaal te verspillen.”

Amber ging de samenwerking aan met Kerry Murphy, een designer met een achtergrond in film en visuele effecten, en in 2018 richtten zij The Fabricant op. “Dit is het moment,” geloofden ze, voor mode die niet begrensd wordt tot en door het fysieke domein.

MINI Voices - TheFabricant
Digitale kleding is een steeds belangrijker onderdeel van digitale identiteit aan het worden, en dat in een tijd waarin virtuele werelden zoals de metaverse hard groeien 

The Fabricant schudde de zaken direct al danig op door in 2019 ‘s werelds eerste digital-only jurk te verkopen op de blockchain. Het meest opzienbarende was niet dat de iriserende jurk – ontworpen met behulp van 3D-modelleren en motion capture pakken – werd verkocht voor $9500. Het was het feit dat dit de allereerste jurk was die alle milieuonvriendelijke en schadelijke productie- en distributieprocessen van de mode-industrie omzeilde. Schone mode was geboren. En daarmee brak ook een tijdperk aan waarin digitale merken echte monetaire waarde hebben. 

De kledingkast van de Metaverse inrichten.

Hoe werkt digital-only kleding eigenlijk? Het designproces gaat hetzelfde van start als het traditionele kleding-maakproces. Designers beginnen met nadenken over kleur, vorm en textuur en hoe die elementen samenkomen in een ontwerp. Maar waar traditioneel modeontwerp vraagt om stoffen en prototypes, biedt virtueel ontwerpen op The Fabricants gedecentraliseerde cocreatie-platform eindeloos veel mogelijkheden om creatief te onderzoeken zonder afval en verspilling. “Je hebt geen schaar nodig, je klikt gewoon op CTRL+Z,” legt Amber uit. “Het werkt verslavend omdat deze manier van ontwerpen voelt als een game.”

Voltooide designs worden verkocht op de blockchain. Ze worden nooit gedragen. In plaats daarvan sieren ze avatars in de metaverse en worden ze bewonderd als NFT’s. Deze verweving van mode en tech dwingt ons te herinterpreteren hoe kleding gemaakt en ervaren dient te worden. Virtuele couture creëert een eerlijk speelveld voor jonge ontwerpers: het zet de poortwachters van de modewereld buiten spel en geeft makers gelijke kansen. “In deze nieuwe realiteit heeft een jonge ontwerper in Dakar net zoveel mogelijkheden om een invloedrijke speler in de modewereld te worden als iemand uit Parijs." 

Minivoices – TheFabricant _ kledingkast van de metaverse
Minivoices – TheFabricant - selfie
Minivoices – TheFabricant - de toekomst van mode
Minivoices – TheFabricant - de toekomst van mode
Minivoices – TheFabricant - de toekomst van mode

What’s next? De toekomst van mode.

Hoe ziet de toekomst eruit voor The Fabricant in een metaverse van eindeloze mogelijkheden? Behalve een “Renaixance of fashion” te pionieren, zijn ze vastbesloten tools te bouwen en te delen waarmee anderen in hun voetsporen kunnen treden. “Het gaat erom dat we samen vooruitkomen en zo de industrie sneller veranderen,” stelt Amber. Ze zijn betrokken bij de digitalisatie van de leveringsketens van verschillende grote merken zoals Tommy Hilfiger, Adidas en Puma. Daarnaast investeert The Fabricant in hun gemeenschap. Met systemen zoals Twitch bereiken en onderwijzen ze hun community, die, zoals Amber het zegt, "de ziel voedt van wat wij proberen te doen." Zij zien digitale kleding als een beweging, niet als een kortstondige trend.

De toekomst van de planeet beschermen.

Het politieke landschap en de klimaatcrisis dwingen ons te veranderen, en wel in een sneller tempo dan ooit. Velen keren zich tot de digitale wereld voor oplossingen. Minder grondstoffen en juist meer pixels gebruiken lijkt een manier om de planeet te behouden.

Als het gaat over nieuwe technologieën zijn openheid en een bereidheid kennis te delen cruciaal voor de verbetering van de fashionindustrie - en alle andere vervuilende industrieën. Deze generatie wordt geconfronteerd met de realisatie dat ontwikkelingen tot nu toe altijd ten koste gingen van de planeet. Er is nu geen weg terug. De enige weg vooruit is veranderen. The Fabricant heeft het lontje aangestoken van een gedecentraliseerde toekomst door iedereen in staat te stellen digitale mode-NFT's te maken, verhandelen en te dragen. 

Nu is de vraag of de vlam van digital-only ook de massa zal bereiken en de bestaande industrie het vuur aan de schenen zet, of zelfs in lichterlaaie zet.